Škole su pravo mjesto za osvještavanje i uklanjanje rodnih stereotipa
U sklopu projekta “Jednakost IN Stereotipi OUT – Nastavnici za buduće generacije“ na Veleučilištu PAR održano je regionalno predstavljanje edukativne platforme “Pobudimo jednakost” i panel rasprava “Tko će im reći? – Škole za budućnost bez rodnih stereotipa”. Cilj ovog edukacijskog programa je pomoći obrazovnim djelatnicima i djelatnicama prepoznati i otkloniti stereotipe kako bi djevojčice i dječaci birali svoje buduće profesije sukladno osobnim talentima, sposobnostima i željama. Poseban je cilj potaknuti više djevojčica da odaberu STEM obrazovanje i karijeru, te ih usmjeriti razmišljanju o poslovima budućnosti.
Događanje je u ime domaćina otvorila Martina Jurković, prodekanica PAR-a koja je istaknula da je ovo Veleučilište jedno od prvih visokoobrazovnih institucija u Hrvatskoj koje je donijelo Plan jednakosti spolova. Praksa je to koja postaje obavezna za sve znanstveno-istraživačke institucije Europske unije kako bi se podržalo ostvarenje strateškog plana rodne ravnopravnosti, naglasila je prodekanica Jurković.
Prisutne je uvodno pozdravio i župan Primorsko-goranske županije Zlatko Komadina istaknuvši posvećenost županije tom važnom pitanju. Kad govorimo o rodnoj ravnopravnosti, naša je županija primjer dobre prakse. Stereotipi su, nažalost još uvijek prisutni, ali mi dosta radimo na tome da ih iskorijenimo. Prvi smo uveli predmet Škola i zajednica u srednje škole, kazao je Komadina i dodao kako je dobro da je sve više žena u STEM području u kojem je i najmanje nezaposlenih, zaključio je.
U sklopu projekta razvijena je edukacija i popratna digitalna platforma koja služi nastavnicima kao podloga za lakše prepoznavanje i suzbijanje rodno stereotipnih komentara, razgovora, situacija koje doprinose kasnijoj rodnoj segregaciji u zanimanjima. Cilj je doprinijeti promjeni očekivanja dječaka i djevojčica o njihovim budućim zanimanjima jer su škole pravo mjesto za profesionalno usmjeravanje sukladno prepoznatim talenatima, a ne kulturalnim i društvenim očekivanjima, istaknula je Diana Kobas Dešković, predsjednica MODE 1 prezentirajući edukativnu platformu.
Održana je i panel diskusija na kojoj su sudjelovali Lana Golob koordinatorica za programe odgoja i obrazovanja, kulture, sporta i mladih Grada Rijeke; prof. dr. sc. Rajka Jurdana-Šepić, dekanica Fakulteta za fiziku Sveučilišta u Rijeci, prof. dr. sc. Sven Maričić, Tehnički fakultet u Puli i Medicinski fakultet u Rijeci, Martina Pejić, direktorica operativne podrške u Končaru, Lovorka Lučić, direktorica Ljudskih resursa za Rafinerije, marketing i funkcije INA-e i Diana Kobas Dešković, predsjednica MODE1.
Grad Rijeka odgovorno pristupa izazovima. Osim Građanskog odgoja kojeg smo prvi uveli u osnovne škole, u Rijeci smo uveli i besplatne higijenske uloške za djevojke, financiranje produženog boravka i druge mjere koje pomažu kvalitetnijem obrazovanju i društvu, istaknula je Lana Golob.
U diskusiji je istaknuta i važnost primjera mladima. Djeci je važnije pokazati primjerom, nego govoriti, izjavila Rajka Jurdana-Šepić, koja je osobnim primjerom srušila rodni stereotip po kojem su samo muškarci zainteresirani za fiziku. Doktorirala sam atomsku fiziku i imala sam mentoricu ženu. Na našem fakultetu je među zaposlenima 60 % žena i 60 % naših studentica su žene. Jedino je na doktorskom studiju 50 % žena i 50 % muškaraca. Očito nešto dobro radimo u fizici i tu poruku želimo prenijeti i na mlađe naraštaje, zaključila je Jurdana-Šepić.
Educirano društvo je ono u kojem se miču stereotipi, kazao je Sven Maričić, istaknuvši vlastito iskustvo koje je obilježeno ženama u znanosti. Prva osoba dobitnica Nobelove nagrade koju je imao priliku upoznati bila je žena – Elizabeth H. Blackburn, a danas je mentor dvjema doktorandicama, zaključio je Maričić.
Bilo je vrijedno čuti i iskustva iz radnog okruženja, iz industrija koje povijesno nisu privlačile žene, a što se razvojem tehnologije i sazrijevanjem društva značajno promijenilo. Prednost Končara je što mladim ženama omogućuje rad na vrlo zahtjevnim projektima na kojima se u praksi upoznaju s najnovijim tehnologijama na kojima rade timski s iskusnim kolegama i kolegicama. To im daje odličnu priliku za njihov osobni i profesionalni razvoj, kazala je Martina Pejić, iz Končara.
INA je još jedan odličan primjer kompanije koja već ubire plodove veće orijentacije na uvažavanje raznolikosti te unutar toga i ženske radne snage u donedavno netipično ženskim zanimanjima. Ranije se vjerovalo da žene nemaju što raditi u rafineriji, ali se kroz godine pokazalo da su izvrsne menadžerice i inženjerke. Na benzinskim postajama imamo sve više žena. Nama su potrebni stručni ljudi bez obzira na spol. Pozivamo mlade kad završe školovanje, ako imaju afiniteta za rad kod nas, da nam se jave. Veselimo im se, kazala je Lovorka Lučić iz Ine.
Istraživanja koja su provedena u Hrvatskoj pokazuju kako su djeca egalitarna do sedmog razreda osnovne škole, kada se djevojčice počinju više prepoznavati u poslovima skrbi za druge, a dječaci se počinju baviti razmišljanjima o poslovima koji donose moć i zaradu. Zbog toga su nastavnici i nastavnice važni agenti promjene u školskom okruženju, koji svojim proaktivnim djelovanjem mogu pomoći u prepoznavanju i otklanjanju pristranosti, kazala je Dijana Kobas Dešković. Ključna aktivnost ovog projekta su besplatne radionice koje se provode na primjerima stvarnih situacija u školskom okruženju, zaključila je.
Tijekom protekle godine u okviru projekta ‘Jednakost IN Stereotipi OUT – Nastavnici za buduće generacije’ održane su radionice za preko 500 nastavnika i nastavnica, te stručnih suradnika i suradnica iz više od 40 škola u Hrvatskoj.